NTP-INNOV-22-0193 azonosító számú pályázat keretében megvalósult tehetséggondozó program.
A 2022/23-ban megvalósult programunk célja a budapesti Havanna-telep és szűkebb környékének a színház és film iránt érdeklődő fiataljai számára olyan lehetőség megvalósítása volt, amelyben kipróbálhatják magukat a területen és kibontakoztathatják tehetségüket. Segíteni kívánjuk őket a megszerzett készségeknek a hétköznapi életben való hasznosításában, a folyamat során mélyebb elköteleződést tanúsító fiatalokat pedig támogatni további szakmai fejlődésükben.
A programban 8-13 fő (többé, vagy kevésbé aktívan és rendszerességgel bekapcsolódó), 12-16 éves korú fiatal vett részt, vegyesen a különböző tehetség szintek és típusok közül, illetve különböző szociális háttérrel. A szűk létszám elmélyültebb munkát és egy főre eső magasabb figyelmet tett lehetővé. A tevékenység komplex jellegéből adódóan elsősorban az érdeklődésre és elkötelezettségre alapoztunk, a más területeken mutatkozó tehetséget is igyekeztünk a programba beépíteni. A program a vége felé az idősebb generációk érdeklődését is felkeltette, ez a program közösségépítő hatását is jelzi.
A foglalkozások során a drámapedagógia konvencióit és saját színház-szakmai tapasztalatainkat alkalmaztuk, különös tekintettel a színészmesterség oktatásában használt cselekvő elemzés módszerére. A program során alkalmazott játékok, gyakorlatok segítettek a résztvevők egyénként és csoportként való mélyebb megismerésében egyaránt, így a feladatokat a folyamat során egyre inkább egyénítve, a képességeknek és teherbírásnak függvényében tudtuk kialakítani. A program során felhasznált elemek főbb vonalainak felvázolása után elsősorban a résztvevők személyes élményanyagából és közös érdeklődéséből építkeztünk, eszközeinket ehhez igazítva.
A megtapasztalt érdeklődés mentén egy történet konzekvens átgondolására és feldolgozására helyeztük a hangsúlyt. Így a közös dramatizálás során létrejött, lazán kötődő jelenetekből felépülő színpadi produktum és a kiegészítő tevékenységként megvalósuló kisfilm közelebb kerültek egymáshoz, ez utóbbi a szűk körben bemutatott előadás és annak a későbbiekben tervezett kibővített változata „teaser”-eként, egyúttal rövid összefoglalójaként szolgál – ugyanakkor önálló műként is értelmezhető. A kisfilm megszületésében a csoport egy része előadóként, más része a háttérmunkában működött közre így több részfeladattal megismerkedhettek. Mindemellett a résztvevők „szakmai gyakorlatként” a programot megvalósító Alapítvány professzionális előadásainak lebonyolításában is segédkeztek.
A program során a részt vevő fiataloknak fejlődött az önismeretük és együttműködési készségük, anyanyelvi kommunikációs kompetenciájuk, testtudatuk, mozgáskoordinációjuk és ritmusérzékük. A cselekvő elemzés hozzájárult a tanulás új módszereinek elsajátításához, növelte koncentrációs készségüket. Elkezdték elsajátítani a színpadi tevékenység megkívánta alázatot, megtapasztalták a hosszabb távú folyamatok nyújtotta sikerélményt. Hosszabb távú célként fogalmaztuk meg egy új ifjúsági színpad létrehozását, ennek eredményei később realizálódhatnak, de elkezdett formálódni ennek a magja is.
A program keretében megvalósult alkotás
A Hüllő című rövidfilm megtekinthető ezen a linken. >>>